Undervisning i udskolingen
Overbygningen
Skolen indviede i 2007, sit udskolingshus for 7., 8. og 9. klasse. Indtil august 2007 gik skolen kun til og med 7.klasse, men i 2006 købte skolen naboejendommen – en tidligere metodistkirke – og byggede den om med nye og tidsvarende lokaler og faciliteter, som løbende er blevet opdateret og vedligeholdt siden.
Overbygningen har som formål:
- At fastholde og udvikle et højt fagligt niveau.
- At skabe et attraktivt ungdomsmiljø og opbygge en særlig kultur omkring udskolingen.
- At udvikle en aktiv og afvekslende skolegang for de unge, som i høj grad fokuserer på elevernes selvstændige og bevidste valg.
- At skabe et større socialt miljø, hvor de unge har mulighed for at socialisere på tværs af årgangene og få et netværk såvel i egen stamklasse som i de andre klasser i udskolingen.
- At styrke elevernes selvværd og skoleglæde via fokus på styrkesider og interesser.
I overbygningen bliver eleverne dygtigere til de traditionelle skolefag, og de aflægger selvfølgelig folkeskolens afgangsprøve efter 9 klasse. Men de skal også arbejde videre med innovation, kreativitet og samarbejde, bl.a. ved, at de vælger et af de fem liniefag .
Som en del af liniefagene skal de i løbende kontakt med omverdenen. Det kan være i praktikker, ved at spille koncerter, lave udstillinger, følge forskningsprojekter, deltage i festivaler m.m.
At gå i Den lille Skoles overbygning kræver medleven og engagement. Eleverne har stor medindflydelse på deres projekter og undervisning, og de skal også deltage i forskellige forløb med de mindre elever og resten af skolen ved mandagsmorgensang, fællestimer, motionsdage, karneval og sommerfest.
Fagrækken i overbygningen består af grundfagene dansk, matematik, engelsk, tysk, og naturfag.
Der ud over består fagrækken af samfundsfag, historie, geografi, samt af linjefag og ”humaiora”.
Linjefagene og ”humiora”, definerer i grove træk skoleårets inddeling i perioder. Således er der planlagt ca. 18 uger med humaniora og ca. 18 uger med linjefag (de resterende uger er lejrskole, festival og musicaluger).
Humaniora:
I løbet af skoleåret har vi særlige humanioraforløb, hvor undervisningen i dansk, historie, samfundsfag og linjefag lægges sammen og skaber mulighed for fordybelse i et givent emne eller tema. Ideen med humaniora er, at arbejde med et givent emne fra en samfundsfaglig, en historisk og en danskfaglig side. I hvert humanioraforløb der, alt efter temaets størrelse og indhold, forløber hen over flere uger, planlægges indholdet så det indeholder en række fordybelsesområder i samfundsfag og historie så vi er klar, såfremt faget udtrækkes til eksamen. Hvert humanioraforløb rummer desuden fordybelsesområder for danskfaget. Der vil være ca. 18 humaniorauger på et år og vi vil berøre ca. 7 temaer på et skoleår. Da prøvepensum omfatter både 8. 9. skoleår vil vi ende op med ca. 14 fordybelsesområder i dansk til b – prøven og med 14 fordybelsesområder til en eventuel historie- eller samfundsfagseksamen.
Målet med humanioraforløbene er, at skabe en mere inspirerende og sammenhængende undervisning, som giver en større ”overførbarhed” i forhold til elevernes virkelighed, samt gennem en tværfaglig og varieret undervisning, at holde fast i elevernes nysgerrighed og lyst til at lære. Se et eksempel på et humanioreforløb her på hjemmesiden under “Glimt fra skolen”: ”Ondskab”, et humanioraforløb
Linjefag:
Alle elever i udskolingen vælger et linjefag. Linjefagsholdene er sammensat på tværs af årgangene, og undervisningen foregår primært på hele linjedage (onsdage), hvor eleverne ikke har andre fag.
Eleverne får på linjeholdene mulighed for, at kunne fordybe sig i spændende forløb, og blive virkeligt dygtige, indenfor et område som de har særlig interesse for.
Ud over det almindelige klassefællesskab i deres klasse og det ”store fællesskab” i hele udskolingen får de, på linjeholdet, mulighed for at være sammen med andre unge, som de har et interessefællesskab med.
Linjefagene har et højt fagligt niveau indenfor deres særlige faglighed, og de varetages af lærere med særlig kompetence og interesse indenfor netop deres eget linjefag. Linjefagene indeholder læringsintentioner, men de er ikke prøvefag!
I de unge menneskers liv, måles de konstant – det gælder såvel i uddannelsessystemets formelle præstationsmålinger, som i deres fritids mere uformelle “målinger” via blandt andet sociale medier. Vi mener, at unge mennesker har brug for et frirum fra præstationsmålinger, og det forsøger vi blandt andet at skabe på linjefagene. Vi friholder derfor meget bevidst linjefagene fri fra at være prøvefag.
Linjefagene består af:
Musiklinjen
På Linjefaget i musik er de tre kerneområder rugbrødsarbejde, udvidet musikforståelse samt perfektionisme ud fra det personligt opnåede niveau.
Det handler om præcision: Hvad vil du gerne spille/hvordan skal det lyde? = og gør det så det?
Fokus på de små detaljer er ofte det der skiller det banale med det ”fede”.
Det handler om opmærksomhed på sig selv og hinanden, mere end det handler egentlige skills.
Målet er ikke at alle skal være musikere eller musikudøvende. Men det handler om at finde ind til et fællesskab med musikken som omdrejningspunkt, ved at have et fælles sprog, en fælles referenceramme, noget musik man er fælles om og kan arbejde videre ud fra, men selvfølgelig også nogle forudsætninger for at spille for sig selv, hinanden og andre.
Vi arbejder meget med stemningen i rummet, det fælles fodslag, at alle føler sig tilpas og trygge i at vise glæden, opfindsomheden, at turde give noget af sig selv, at turde fejle, det fælles ansvar, gensidig afhængighed, og have en god oplevelse.
Vi spiller mindst 3 koncerter om året: Julekoncert for skolens elever, koncert til årets sommerfest, samt en optræden på Lilleskolernes teater- og musikfestival hvor der i 2024 deltog 1600 unge mennesker.
Målet, at optræde sammen, med noget, for nogen, giver en retning, men også et udviklingspotentiale, for her er det tydeligt at eleverne trods forskelligt udgangspunkt, forskelligt klassetrin, arbejder hen mod at få det bedste ud af det vi har at arbejde med. Det kræver gensidig respekt.
Mad- og Kulturlinjen
Linjefaget Mad og Kultur på Den Lille Skole giver eleverne mulighed for at fordybe sig i madlavningens kunst og videnskab. Her lærer eleverne at tilberede en bred vifte af retter, samtidig med at de opnår en forståelse for råvarernes oprindelse, ernæring og bæredygtighed. Der er fokus på praktisk arbejde i køkkenet, hvor eleverne gennem leg og læring udvikler deres madlavningsfærdigheder og kreativitet.
I linjefaget Mad og Kultur på Den Lille Skole handler det ikke kun om at lave mad – det handler også om at forstå madens kulturelle betydning, og hvordan mad kan samle mennesker. Eleverne lærer at samarbejde, planlægge måltider og eksperimentere med forskellige smage og teknikker. Der er samtidig fokus på sundhed og miljø, hvor bæredygtige valg i madlavningen spiller en central rolle. Linjefaget giver en helhedsforståelse af madens rolle i både det nære og globale samfund, og eleverne får mulighed for at udforske deres egne madinteresser i en sjov og inspirerende ramme.
Sport- og friluftslinjen
På dette linjefag skal vi ud at udfordre os selv både til lands og til vands. Det kan være ved at prøve forskellige sportsgrene eller ved at opleve naturen på vandretur eller en overnatning i shelter. Sportsgrenene varierer fra år til år, da det er sjovt at opleve nye og anderledes sportsgrene.
Mange sportsgrene opleves med instruktør fra de respektive foreninger. Ved friluftsdelen har vi som regel friluftsvejleder med.
På dette linjefag skal man være klar på en masse spændende oplevelser
Billedkunst- og designlinjen
Linjefaget Billedkunst og Design er et kreativt tilbud til de kunstinteresserede. På holdet er der en skøn blanding af teori og praktisk arbejde. Teorien giver eleverne muligheden for at udvikle og forbedre deres teknik og kreative udfoldelse.
I år arbejdes der med malerier i akrylmaling – hvor eleverne bliver introduceret i forskellige teknikker både redskabsmæssigt/penselteknikker, men også indenfor komposition og opbygning af et maleri.
På holdet skal vi også arbejde med keramik. Her vil eleverne stifte bekendtskab med teknikker. Bl.a. pladeteknik, brug af redskaber og et drejekursus. Holdet kan frit arbejde med skulptur og brugskunst.
Sidste del af året er op til eleverne, da vi på holdet skal finde frem til hvad de sidste gange skal bruges til.
Drama- og filmlinjen
Kan du lide at optræde? Synes du, at teater er sjovt og udfordrende?
Synes du, at filmens verden er spændende og fantastisk, har du lyst til at digte og fortælle historier ved hjælp af film.
Du vil komme til at prøve kræfter med at lave film fra den spæde start, hvor du får en god ide, til afslutningen, hvor du viser dit værk for andre.
Undervejs vil du stifte bekendtskab med bl.a. manuskript, story board instruktion, filmteknik, lyd, lyssætning og videoredigering.
Du vil få redskaber til at analysere film, kortfilm og dokumentarfilm, ved at blive undervist i filmvidenskab og teori, der også kan bruges i danskundervisningen.
Du vil også komme til at stifte bekendtskab med teatersport, monologer og dialoger. Du vil komme til at prøve grænser af og udfordre dig selv på en scene.
Du kommer til at arbejde med forskellige teknikker, improvisation, mimik og komik. Du lærer at stå på en scene og bruge din krop til at udtrykke dig med.
Kvalifikationsmål
Det meste af arbejdet kommer til at foregå i grupper, og derfor er det vigtigt, at du tager ansvar og er arbejdsom. Det er vigtigt at kunne overholde de aftaler man laver i gruppen og at man engagerer sig.
Du skal være indstillet på at arbejde både teoretisk og praktisk i forbindelse med filmproduktioner, drama og teater.
På drama- og filmlinjen bliver du trænet i at fordybe dig i en opgave, holde fokus på detaljen, nå deadline og arbejde struktureret.
De kundskaber du får på film – og dramalinjen, kan du bruge i mange af de andre fag du har skolen.
Vi bruger også filmvirkemidler i årets musical.
Vi vil ud af huset så meget vi kan for at få inspiration til musicalen og til produktioner af egne film.
Film:
- Vi bruger 3 gange på Station Next, hvor vi skal filme og spille skuespil.
- Charlie Chaplin
- Dokumentarfilm
- Selvvalgt emne. Eleverne arbejder med en genre de selv vælger.
Drama:
- Vi arbejder med impro-teater og kropssprog. Eleverne skal lave korte teaterstykker ud fra udvalgte noveller.
- Vi skal lave 1 stort afsluttende teaterstykke. Eleverne skal selv skrive manuskript.
- Vi skal ud at se så mange teaterstykker, som vi har råd til.